پری بر باد (زندگینامه)مناسبت روز

همايش روحانيت و انقلاب اسلامی

همايش روحانيت و انقلاب اسلامی برگزار شد
گروه سياسی: همايش روحانيت و انقلاب اسلامی روز گذشته، ۱۲ اسفند، با برگزاری ۶ پنل و و ارائه ۳۰ مقاله از سوی اساتيد حوزوی در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، اين همايش با هدف بررسی و ارزيابی تجربه سه دهه حضور روحانيت در سياست، بررسی فرصت‌ها و تهديدات فراری نهاد روحانيت، شناسايی الگوهای تعامل نهاد روحانيت با جامعه و دولت، فراهم كردن زمينه‌های ترسيم چشم‌انداز حضور نهاد روحانيت در آينده انقلاب اسلامی و تبيين راهكارهای فعال‌سازی نهاد روحانيت در عرصه جهان اسلام و نظام بين‌الملل در دو نوبت صبح و عصر در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

اين همايش در ۶ پنل برگزار شد، پنل اول با عنوان روحانيت و علوم انسانی؛راهكارها و راهبردها با سخنرانی حجت‌الاسلام احمدرضا يزدانی‌مقدم با عنوان «روحانيت و فلسفه سياسی»، حجت‌الاسلام حميد پارسانيا با عنوان «روحانيت و علوم اجتماعی»، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنيا با عنوان «روحانيت و دانش سياسی»، حجت‌الاسلام عليرضا قائمی‌نيا با عنوان «روحانيت و دانش‌های درجه دوم» و حجت‌الاسلام عبدالحسين خسروپناه با عنوان روحانيت و علمی دينی در سالن اجتماعات پژوهشگاه برگزار شد.

بنابراين گزارش عنوان پنل دوم، روحانيت، تبليغ و فرهنگ دينی بود كه با رياست حجت الاسلام علی ذوعلم برگزار شد.

در اين پنل حجت‌الاسلام سيدموسی ميرمدرس با عنوان «ساز و كارهای تحقق تحول همه‌جانبه در حوزه‌های علميه»، حجت‌الاسلام عبدالرحيم كارگر با عنوان «روحانيت و خط‌مشی فرهنگی»، حجت‌الاسلام علی ذوعلم با عنوان «همكاری حوزه و آموزش و پرورش»، سيدحسين شرف‌الدين با عنوان «روحانيت و رسانه ملی» و مجيد سليمانی تحت عنوان «تيپولوژی كاراكترهای سينما در سيما و روحانيت» مطالب خود را بيان كردند.

گزارش ايكنا حاكی است، پنل سوم با عنوان «روحانيت و تجربه حكومت‌داری، مسائل و راهبردها» به رياست حجت‌الاسلام فرج‌الله هدايت‌نيا در اتاق جلسات حوزه رياست دفتر تبليغات اسلامی برگزار شد.

در اين پنل حجت‌الاسلام مهدوی‌زادگان با عنوان روحانيت و تجربه دانش حكومت‌داری و حجت‌الاسلام هدايت‌نيا با عنوان بررسی و تحليل تجربه روحانيت در امر قانونگذاری سخنرانی كردند.

گزارش ايكنا حاكی است، پنل چهارم با عنوان «روشنفكری حوزوی؛ رسالت و راهبردها» عصر روز گذشته به رياست حجت‌الاسلام عبدالرضا ايزدپناه در اتاق جلسات حوزه رياست دفتر تبليغات اسلامی برگزار شد.

در اين پنل حجت‌الاسلام عبدالله نظرزاده با عنوان روشنفكری حوزوی از ديدگاه رهبر معظم انقلاب، شريف لك‌زايی با عنوان آزادانديشی در حوزه‌های علميه، محمد پزشكی با عنوان بايسته‌های روشنفكری حوزوی و حجت‌الاسلام احمد رهدار با عنوان روحانيت و ضرورت ظرفيت سازی برای اجتهاد پويا سخنرانی كردند.

همچنين پنل پنجم با عنوان روحانيت و الگوی تمدن اسلامی؛ ظرفيت‌ها و راهبردها به رياست حجت‌الاسلام حبيب‌الله بابايی در سالن كنفرانس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در اين پنل حجت‌الاسلام عليرضا پيروزمند با عنوان رابطه روحانيت و دولت در جامعه‌سازی، حجت‌الاسلام مصطفی جمالی با عنوان نقش حوزه‌های علميه در مهندسی تمدن اسلامی و حجت‌الاسلام حبيب‌الله بابايی با عنوان الگوی تعامل روحانيت با دولت اسلامی مطالب خود را بيان كردند.

گزارش ايكنا حاكی است، در پنل ششم، روحانيت در عرصه جهان اسلام و بين‌الملل؛ ظرفيت‌ها و راهبردها مورد بررسی قرار گرفت.

حجت‌الاسلام مبلغی:
امروز مشاهده می‌كنيم كه تحولات در جهان اسلام پرشتاب در حال شكل‌گيری است و وظيفه روحانيون وعلمای اسلام سنگين است كه از چنين فرصتی بايد استفاده شايسته كنند

در اين پنل حجت‌الاسلام زمانی با موضوع روحانيت و سه دهه تجربه در عرصه بين‌الملل، حجت‌الاسلام حيدر حب‌الله با عنوان روحانيت و مسئله تقريب اسلامی و حجت‌الاسلام محمدجعفر علمی با عنوان روحانيت و عرصه بين‌الملل مطالب خود را بيان كردند.

بنابراين گزارش در پايان اين همايش حجت‌الاسلام احمد مبلغی، رئيس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سخنانی با اشاره به اهميت موضوع روحانيت و جايگاه آن در انقلاب اسلامی گفت: در اين همايش تلاش شد تا نسبت‌ ميان روحانيت و انقلاب اسلامی بررسی شود.

وی با ذكر اين نكته كه وظايف روحانيت در داخل و خارج كشور بايد مورد توجه قرار گيرد، افزود: روحانيت در شرايط كنونی علاوه بر نقش‌آفرينی در داخل كشور، بايد بتواند در صحنه جهانی و بين‌الملل نيز حضوری تعريف‌شده و عالمانه داشته باشد.

مبلغی در پايان اسلام را يك تمدن پرجاذبه و تاثيرگذار دانست وگفت: امروز مشاهده می‌كنيم كه تحولات در جهان اسلام پرشتاب در حال شكل‌گيری است و وظيفه روحانيون وعلمای اسلام سنگين است كه از چنين فرصتی بايد استفاده شايسته كنند.

همچنين در اين همايش چكيده نشست‌‌ها، گفت‌وگوها و مقالات به حاضرين در همايش اهدا شد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا