پری بر باد (زندگینامه)تیتر یکگفته‌ها و گفتمان‌ها

دیدار با فجر قلم

در چنین روزی، سی‌ام فروردین ۱۳۸۸ با داستان‌نگار چیره‌دست و رمان‌نویس حکیم، جناب میثاق امیرفجر، دیداری داشتم. دو دهه پیش، برخی رمان‌هایش را خوانده بودم، مانند: «در درّه جذامیان»، تا این‌که رمان «در اشراق» ایشان را از نمایشگاه کتاب خریدم. سه جلد آن‌را پیوسته خواندم. بیان رسا و همه‌فهم‌کردن معانی و حقایق عرفانی و فلسفی، آن‌هم در قالب داستان و رمان، مرا شیفتهٔ کتاب‌های او کرد، تا این‌که در روزهای نخست انتشار روزنامه انتخاب، دو جلد از دایرة المعارف بزرگ زندگی حبیب خدا، پیامبر اعظم (ص)، از سوی نویسنده به این کوچک هدیه شد. استاد، در آغاز کتاب چنین نوشتند:

«به دوست گرامی و محقق ارجمند جناب آقای ایزدپناه، امید که این اثر را از آغاز تا پایان و به تمامی و نه در مدتی دراز که رشته قصه می‌گسلد و لطف نوشته از دست می رود، بخوانند و در صورت این‌که نوشته‌ای واجد ارزش بود، به جهت چاپ سایر مجلدات ـ بالغ بر ۲۰ جلد ـ و مسئولیتی که در قبال مقام شامخ و مقدس نبوی دارند به سایر هم‌وطنان بشناسانند.

میثاق امیر فجر/ فروردین ۱۳۷۸»

خدا را بر این کار سترگ این نویسنده بزرگ سپاس گفتم. کتاب، در روزنامه معرفی شد و دو جلد آن‌را از روی شوق خواندم و نزد دوستان اهل قلم و فرهنگ،  این کار بدیع را ستودم. سالیالنی نگذشت که بیست جلد آن زینت قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها شد. در این دیدار، ارادت خویش را گفتم و ویژگی‌های رمان «اشراق» را که سال‌ها پیش خوانده بودم، برشمردم و آفرین گفتم. معانی بلند عرفانی و مفاهیم معرفت‌شناختی دینی با قلمی رسا و تصویرگری زیبا، روح و جان را اوج می‌دهد و فطرت خفتهٔ خداپرستانه و عرفان‌گرایانه خواننده را برمی‌انگیزد. من از واژه‌سازی و زیبایی‌های تصویرگری در رمان‌ها گفتم،  او جُستاری زیبا را در داستان‌نویسی و نویسندگی برنمود:

اگر مضامین با جان خو گیرند و فکر درگیر شود و روح از معانی سیراب شود، قلم تولید واژه می‌کند و تصویر می‌سازد

در بیان هر مطلب و نکته شعری می‌آورد. از مولوی، حافظ، سعدی، نظامی، ابوسعید و دیگر شعرا… از رنجی که در کار نوشتن ۲۰ جلد زندگانی رسول خدا (ص) برده بود با رویی افروخته سخن می‌گفت و از عنایاتی که به او شده بود، از این کار سترگ. از لطف و عنایات بزرگان و اساتیدی چونان استاد حسن زاده آملی سپاسگذاری می‌کرد و علامه حسن زاده را به جامعیت در علم و عرفان می ستود. لطف خدا یار او شد و سال ۱۳۸۶ از سوی رهبر انقلاب  اسلامی به نام پیامبر اعظم ویژه شد و کتاب ۲۰ جلدی‌اش در زندگی پیامبر اسلام برتر شناخته شد، گویا این کتاب از سال‌ها پیش برای چنین سالی آماده شده بود. از سوی دومین جشنواره قصه‌های قرآنی و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش و مجمع جهانی فقه اهل بیت (ع) مورد تحسین، تجلیل و تقدیر قرار گرفت. آخرین چاپ این کتاب به همّت دوست فرزانه‌ام، قرآن‌شناس متعهد، جناب حجة الاسلام و المسلمین فومنی حائری، رئیس مؤسسه مهد قرآن کریم انجام و به علاقه‌مندان اهدا شد. بی‌شک، هر کس این کتاب را بخواند و پختگی نثر و پرمعنایی مفاهیم و ترکیبات و جست‌وجوی گسترده  نویسنده در منابع تاریخی پی می‌برد. در جای‌جای این کتاب اندیشه‌وری، همپوشی تصویر رخدادها با شخصیت‌های کتاب، فضاسازی و پردازش همگون با حالات روحی و رفتاری شخصیت‌های تاریخی، چشم‌نواز است. خبر خوش‌تر آن است که استاد محترم، در کار نوشتن زندگی مولای عشق و فخر هستی، امام علی (ع)اند که دست علی همراه‌شان باد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا