مقاله‌ها و نوشته‌ها

قم و جهان معاصر

سرمقاله شماره ۲۳ مجله فرهنگ کوثر:

 

‌ ‌‌‌قم‌ و جهان معاصر

قم، قائمه مکتب اهل بیت (ع) است و میراث‌دار، بیانگر‌ و مبلغ‌ معارف‌ و ارزشهای شیعی. از روزگار امامان (ع) پناهگاه علویان بود و مرکز شیعیان. خاک قم دهها شهید از آل‌ علی(ع) را در برگرفته است. حوزه قم صدها دانشور و عالم بزرگ را در‌ عرصه‌های علوم مختلف اسلامی‌ پروریده‌ است. در بارگاه نگین قم، فاطمه معصومه (س) که باطن برکات قم می‌باشد، دهها مرجع تقلید عالم مجاهد و دانشور و شهید، خفته است. جای جای این شهر کوچک، تلاش‌ خالصانه فرهیختگان اهل بیت (ع) و رنج مجاهدان شیعه را فریاد می‌کند. فریاد بزرگ‌مرد تاریخ معاصر، امام راحل(ره) از این شهر برخاست و صدای اسلام را در جهان طنین انداخت. پانزده خرداد‌ در‌ خانه‌های گلی و کوچه‌های باریک این شهر زاده شد و میوه پاک و مبارک ۲۲ بهمن را به ارمغان آورد. «خورشید» مغرب از این پایگاه، ندای اسلام علی و فاطمه‌ را‌ به جهانیان رساند.

پرورش‌یافتگان همین شهر، انقلاب اسلامی را به بار نشاندند و بیست‌سال با خون تن و دل در برابر تهاجم نظامی، فرهنگی و دسیسه‌های رنگارنگ و پرشمار دشمنان اسلام، رهبری‌ کردند‌ و نام قم و فیضیه قم را جهان‌شمول کردند و بستر این پرسش را، «قم و جهان معاصر»، پدید آوردند. بر این اساس قم و جهان معاصر را می‌توان به معنای حوزه علمیه‌ و جهان‌ معاصر‌، انقلاب اسلامی و جهان معاصر و یا‌ «شیعه‌ و جهان‌ معاصر» تاویل کرد. عنوانی با چنین معنا، نیاز به پژوهشهای میدانی و بنیادی بسیاری دارد که در صفحه‌های کم‌شمار این جریده‌ نمی‌گنجد‌. نیکوست‌ که در بیستمین سال انقلاب مبارک اسلامی، راه‌ آمده‌ بررسی گردد. توانهاو ناتوانیها شناخته شود. فرودها و فرازهای حرکت ‌بیست‌ساله معلوم و طرحی نو در نقش‌آوری انقلاب اسلامی و معرفی مکتب اهل‌بیت ‌(ع) به‌ پاک‌‌فطرتان جهان و نسل تشنه معنویت روزگار ما درانداخته شود.

اگر‌ ما تواناییها، زیباییهای معارف دل‌پذیر شیعی را همگون با نیاز عصر بر آوریم و با زبان نسل امروز به‌ مردم‌ جهان‌ برسانیم و جامعه را بر تعالیم قرآن و اهل بیت (ع)، سازمان دهیم، پیدایش‌ تمدنی‌ انسان‌ساز را نظاره‌گر خواهیم بود. تمدنی که ناتوانی فرهنگ دجال‌وش غرب را آشکار کرده‌ و جهان‌ معاصر‌ را برای ظهور نجات‌بخش بشر و بر قراری حکومت جهانی صاحب‌ زمان (عج) مهیا خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا