تیتر یکیافته‌ها و جستارها

قدم اوّل سلوک

امام خمینی دربارهٔ اهمیت کنترل و ضبط خیال می‌نویسد:

«بدان که اول شرط برای مجاهد در این مقام و مقامات دیگر که می‌تواند منشأ غلبه بر شیطان و جنودش شود، حفظ طائر خیال است؛ چون خیال مرغی است بس‌پروازکن، که در هر آنی خود را به شاخی می‌آویزد و این خود موجب بسی از بدبختی‌هاست، و خیال یکی از دست‌آویزهای شیطان است که انسان را به واسطهٔ آن بی‌چاره کرده به شقاوت دعوت می‌کند.
انسان مجاهد، که در صدد اصلاح خویش برآمده و می‌خواهد باطن را صفایی دهد و آن‌را از جنود ابلیس خالی کند، باید زمام خیال را در دست گیرد و نگذارد هر کجا که می‌خواهد پرواز کند و مانع شود از این که خیال‌های فاسد و باطل برای او پیش آید، از قبیل خیال معاصی و شیطنت.

همیشه خیال را متوجه امور شریفه کند و این اگرچه در اوّلِ امر قدری مشکل به نظر می‌رسد و شیطان و جنودش آن‌را به نظر بزرگ جلوه می‌دهند ولی با قدری مواظبت و مراقبت، امر سهل می‌شود.
ممکن است برای تجربه، تو نیز چندی درصدد جمع خیال باشی و مواظبت کامل از آن کنی تا هر وقت می‌خواهد متوجه امر پستی و خسیسی شود آن‌را منصرف کنی و متوجه کنی به امور دیگر، از قبیل مباحات یا امور شریفه.
اگر دیدی نتیجه گرفتی شکر خدای تعالی کن بر این توفیق و این مطلب را تعقیب کن شاید خدای تو، به رحمت خود راهی برای تو باز کند از ملکوت که هدایت شوی به صراط مستقیم انسانیت، و کار سلوک الی الله تعالی بر تو آسان شود»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا