تیتر یکگفته‌ها و گفتمان‌ها

وحدت حوزه و دانشگاه طولی است نه عرضی

عضو هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: وحدت حوزه و دانشگاه باید طولی و در امتداد هم باشد زیرا حوزه و دانشگاه مكمل یكدیگرند

حجت الاسلام و المسلمین ‘عبدالرضا ایزدپناه’ روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا تاكید كرد: عرضی دیدن وحدت حوزه و دانشگاه اشتباه است.
سردبیر نشریه فقه اهل بیت (ع) افزود: یكی از راه های رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه بررسی نوع وحدت این دو نهاد عالی آموزشی است، یعنی اینكه چه بخش هایی از این دو می تواند با هم هماهنگ و همسو باشد.
به گفته ایزدپناه، وحدت حوزه و دانشگاه از ابتدای انقلاب همراه با تئوری های گوناگون مطرح شد، اما هیچ یك از این نظریه ها به طور كامل پیگیری و اجرا نشد بلكه به جای رفع نقایص تئوریها، بدون نتیجه رها شد.
وی گوشزد كرد: یكی از نظریه های ارایه شده، این است كه حوزه و دانشگاه ادغام شود، كه این نظریه قابل اجرا و درست نیست.
به گفته این نویسنده و پژوهشگر، عده ای نیز وحدت در جهت گیری حوزه و دانشگاه را مطرح می كنند كه بر اساس این نظریه، باید دید كه حوزه مكلف به چه مسائلی و دانشگاه در پی چه اهدافی است، آنگاه میان جهت گیری این دو، وحدت و هماهنگی ایجاد كرد.
سردبیر نشریه فقه اهل بیت (علیهم السلام) متذكر شد كه كاركرد حوزه و دانشگاه متفاوت است و توضیح داد: حوزه با دل، ایمان و اعتقاد سر و كار دارد، اما كاركرد دانشگاه، معیشت و زندگی مردم است. تنها مشابهت آنها این است كه هر دو، نظام تخصصی و عالی آموزشی اند.
عضو هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: هدف حوزه هدایت و كمال نفس و جان است و دانشگاه به دنبال تامین یك زندگی خوب و آرام است.
ایزدپناه تصریح كرد: برای رسیدن به سعادت؛ به راهكارها، ابزارها، مسایل اخلاقی، اعتقادی و ایمان نیاز داریم. عده ای، وحدت را به وحدت هدف تعریف كرده اند كه تا اندازه ای در این زمینه اقداماتی صورت گرفته و یك گام به جلو برداشته ایم.
این نویسنده و پژوهشگر ادامه داد: عده ای نیز وحدت را اینگونه معنا كرده اند كه استادان و عناصر علمی كشور باید مسلمان باشند اما لازم نیست نظام ها و برنامه های آموزشی، اسلامی باشد. می توان متون غربی را بدون بومی سازی تدریس كرد كه این مساله كاملا اشتباه است.
معاون سابق قوه قضائیه افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در سند چشم انداز ۲۰ ساله، وظایف حوزه و دانشگاه را متناسب با خط و جهت چشم انداز كلان كشور تعریف كرد و این دو دستگاه نیز در چارچوب همان چشم انداز، برنامه های خود را ترسیم كردند.
دبیر همایش قرآن و مسایل جهان معاصر خاطرنشان كرد: برای رسیدن به كمال مطلوب و جامعه ای كه در نظام جمهوری اسلامی مطرح است، نیاز به نظام ها،‌ شیوه ها، محتوا، اصول، اهداف و برنامه های كلان داریم و باید طوری برنامه ریزی شود كه از ظرفیت های حوزه و دانشگاه هر كدام در جایگاه خود بهره گیریم تا وحدت عملی حوزه و دانشگاه تحقق یابد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر: ۳۰۱۳۴۱۸۲

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا