گفته‌ها و گفتمان‌ها

در دفاع از عملکرد قوه قضائیه

ایزدپناه از رویکرد برخی رسانه‌ها نسبت به قوه قضائیه انتقاد کرد

رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه نسبت به رویکرد برخی رسانه‌ها در خصوص دستگاه قضایی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی قوه قضائیه، عبدالرضا ایزدپناه، رئیس حوزه‌ ریاست قوه قضاییه به انتقاد برخی رسانه‌ها از دستگاه قضایی و شخص سید محمود هاشمی شاهرودی واکنش نشان داد.

در پاسخ این مقام مسئول قضایی آمده است: آیا اگر یک عالم دست‌پرورده امام راحل (قدس سره) و شهید صدر، مجتهدی زمان‌شناس و سخن‌سنج در فضای کشور یا در عرصه کشورهای اسلامی بدرخشد، این ارزش است یا ضد ارزش؟ آیا در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی، تشکیل اتحادیه دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی با راهبری ایران اسلامی برای مقابله با توطئه‌های تفرقه‌افکنانه و دسیسه‌های شیطانی آمریکا، ترک وظیفه است یا عین وظیفه؟ به ویژه آن‌که مقام معظم رهبری هم که ولایت عامه مسلمین را بر عهده داشته و دغدغه وحدت و انسجام امت اسلامی را همواره به دل دارند، بر آن انگشت تحسین نهاده و شتاب در اجرای آن را خواسته‌اند. آیا نشان دادن قوت‌ها و اثبات برتری قضا و دادرسی نظام مقدس جمهوری اسلامی بر سیستم‌های قضایی بشرساخته یا مایه‌گرفته از مذاهب دیگر، برای یک عالم دینی و رئیس قضایی جاه‌خواهی است یا وظیفه‌شناسی؟
در ادامه این پاسخ تصریح شده است: خیلی‌ها شاهدند رئیس سازمان صدا و سیما از هفت سال پیش از ریاست محترم قوه قضاییه، برای دیدار از صدا و سیما دعوت کردند و ایشان ابا نمودند و نرفتند تا این که امسال ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه این دیدار را در برنامه هفته قوه قرار دادند و با همه اکراه، ایشان در ‌آغاز هفته قوه قضائیه به جام جم رفتند. نمی‌دانم چرا این کار مهم را که رؤسای قوا و دیگر شخصیت‌های نظام، بارها انجام داده و می‌دهند، در چشم جناب مدیر مسئول ناروا آمده است؟ و هتک ایشان را از سوی این جریده واجب کرده است؟ آیا استقبال هنرمندان و اصحاب رسانه ملی از یک عالم و مجتهد و رئیس قوه‌ای که باید همه رسانه‌های مسؤول و مردمی در اعتمادسازی آن بکوشند، اقدام و اهتمامی شهرت‌طلبانه است؟
ایزدپناه خاطرنشان کرده است: آیا رواست شخصی را که رهبری او را با وصف:

«من خدا را شاکرم که به حمدالله بعد از آن‌که این قوه به وسیله یک عالم روشن‌بین و فاضل پایه‌گذاری شده، امروز هم به وسیله یک عالم روشن‌بین، فاضل، آگاه و نوگرا اداره می‌شود.» (تیر ماه ‌۸۳)؛

«من باید از مجموعه قوه، فعالان قوه، به خصوص رئیس محترم قوه قضائیه که بحمدالله فقیه، عالم، آشنا و بصیر هستند به خاطر تلاش‌هایی که انجام گرفته است تشکر کنم.» (‌۷/ ۴ /۸۶)؛

ستوده است متهم به شهرت‌طلبی و دوست‌داشتن طرح در رسانه‌ها کند.
این مقام قضایی در ادامه پاسخ خود آورده است: آیا تشکیل شورای حل اختلاف، تشکیل شورای حفظ حقوق بیت‌المال، احیای نظام دادرسی، طرح کاهش اطاله دادرسی، شفاف کردن فرآیند دادرسی، تخصصی کردن شعب دادگاه‌ها، مقابله حقوقی و قضایی با ابزاری کردن شعار حقوق بشر علیه ایران و انقلاب اسلامی و تشکیل ستاد حقوق بشر برای مقابله، با این که به تصویب شورای امنیت هم رسیده است و تدوین ده‌ها لایحه و ارسال آنها به مجلس از قبیل مجازات‌های جایگزین، اصلاح لایحه سازمان زندان‌ها و اجرای احکام کیفری، لایحه دادگاه اطفال، لایحه حمایت از خانواده، لایحه جرم‌زدایی از قانون، لایحه اصلاح قانون چک و محکومیت‌های مالی و بسیاری از لوایح دیگر، در راستای اصلاح دستگاه قضایی و هم‌سویی فرآیند دادرسی با فقه اسلامی و توسعه قضایی امور مهم و اساسی است یا حاشیه‌گرایی؟
رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه یادآور شده است: شاید آقای مدیرمسئول اطلاع نداشته است که آماده نشدن قانون مجازات هم از سر اهتمام و دقت و روشن‌بینی بوده است؛ زیرا اصلاح قانون مجازات اسلامی از آغاز ورود رئیس قوه قضائیه توسط معاون قضایی وقت، آیت‌الله مرعشی، و قضات برجسته آغاز شد و سه سال پیش به جلسه مسؤولان قضایی آمد، آیت‌الله شاهرودی لازم دانست سیاست‌های توسعه قضایی هم‌چون زندان‌زدایی، جرم‌زدایی از قانون، بررسی مواد قانونی از نگاه اجرایی، داده‌های نو فقهی و کاستی‌های قانون و لزوم افزودن مواد بایسته دیگر بر قانون مجازات فعلی در آن انجام گیرد؟ بر این اساس به دستور ایشان دوباره فضلایی در قم و حقوق‌دانان و قضاتی برجسته در تهران با این رویکرد به بررسی تکمیل مجدد قانون مجازات بر آمدند و نتایج بررسی‌ها به جلسه مسئولان عالی قضایی آمد و مورد نقض موشکافانه از جانب اعضای ‌۲۲ گانه جلسه مسؤولان قرار می‌گیرد که گاهی بحث و بررسی در مورد یک ماده هم در جلسه کامل نمی‌شود.

رئیس قوه قضاییه که خود مجتهدی برجسته و صاحب‌نظر در قضا و جزائیات اسلام است، چندین‌ماه است که در هفته دو روز را ویژه بررسی این لایحه کرده‌اند که این وقت‌گذاری مورد شگفتی و تحسین اهل نظر و اطلاع شده است؛ آیا پاسخ این اهتمام چنین پندارافکنی‌هایی آن هم از سوی جریده‌ای مشهور و ارزش‌گرا است؟

۲۲ / ۵ / ۱۳۸۶

نسخه چاپی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا